Flow. Pasiekti laimę.

Laimė nėra malonumas. Dažnai galvojame, kad laimė yra tai, kas bus “tada, kažkada, kai padarysiu tą ar aną”. Skaitydamas stoicizmo veikėjus bei saviugdos knygas, vis dažniau rasdavau nuorodų ir į neištariamos pavardės psichologą mokslininką Mihaly Czikszentmihalyi. Jis yra garsiausias šios srities (optimal experience) specialistas ir termino flow sukūrėjas. Kodėl? Nes daugybė jo intervuotų žmonių būseną įvardino kaip “lengvą plaukiojimą, levitavimą, plaukimą”.

Flow yra patyrę visi – darant tai, kas yra įdomu, reikalauja pastangų ir įgūdžių, prarandama laiko nuovoka, ekstremaliais atvejais pamirštamas alkis ar troškulys. Man taip yra nutikę medžio dirbtuvėse, kai mokiausi programuoti ir kai dirbu savo darbą (verslo plėtra).

Būseną gali patirti turtingi ir vargšai; dirbantys protinį ar fizinį darbą; neįgalieji ir sveiki. Jei norite pasiekti šią būseną ir jau išaugote iš laimės paukštės medžioklės periodo, jums tikrai pavyks.

Autoriaus teigimu, mes dažnai esame ekstremaliuose taškuose: apimti apatijos, nes viskas per lengva, neįdomu ir neprasminga arba kamuojami nerimo, kuomet niekas netenkina, darbas ir situacijos yra labai sudėtingi ir pilni neapibrėžtumų.

Kaip pasiekti flow?

  1. Pasirinkite ir aiškiai apsibrėžkite savo tikslus. Tai gali būti mažas darbelis (pagaminti inkilų) arba didelis tikslas – išmokti programuoti, arba savanoriauti senelių namuose.
  2. Raskite būdus, kaip seksite savo progresą. Tik taip žinosite, kaip jums sekasi siekti tikslo.
  3. Išmokite susikoncentruoti. Išvenkite skambučių, laiškų, pranešimų ar kitų dirgiklių.
  4. Išmokite, įgykite naujų įgūdžių, kurių reikia užduočiai vykdyti.
  5. Nuolat didinkite iššūkį, kad nepatektumėte į nuobodulio zoną.
Image result for mihaly flow chart