Žioplių medžioklė – kaip mes darome tai, kas nenaudinga mums patiems

Adam Smith mums papasakojo apie nematomą ranką, kuri viską sutvarko, o George Akerlof ir Robert Shiller šioje knygoje sako, kad nebūtinai rinkos (ir jų dalyviai) atneša ekonominę naudą. Tai yra, labai dažnai tam tikri ponai, vadinami market makers, dažnai įtakingieji verslininkai, bankininkai ir politikai, priverda košės paprastiesiems, nes patys iš to turi daug naudos. Pavyzdžiai? Bankai, kuriuos reikia gelbėti, o realiai gelbėjamos jų valdytojų premijos (nes ryšys tarp jų ir įstatymų leidėjų yra labai tamprus).

Dar paprasčiau – rinkos duoda, bet rinkos ir atima. Mes turime per daug daiktų, per daug mokame už sporto klubo narystę, automobilį ar programėles telefonui, nes buvome įtikinti, jog tai mums atneš naudos. Tai ir vadinama žioplių medžiokle, nes jus ką tik sumedžiojo. Ideali pasiūlos ir paklausos kreivių sankirta egzistuoja tik vadovėliuose, o realybėje žmonės perka įsivaizduojamą vertę, nes realios niekada negauna.

Liūdna, bet žmonija dažnai yra įtakojama lengvais būdais, o įtakoti siekia visi: alkoholio pardavėjai, politikai, prezidentai, kariškiai, priešiškos valstybės, automobilių pardavėjai, socialiniai tinklai ir visi kiti, kas tik netingi. Labai gera knygos  apžvalga yra čia.