Skaitmeniniai karai: kaip Apple, Google, Microsoft kariavo dėl interneto

Digital Wars: Apple, Google, Microsoft and the Battle for the Internet by Charles Arthur

Trumpai drūtai tariant, ši knyga šlovina Apple ir Google, gerai užpildama druskos ant Microsoft strateginių žaizdų. Apie dideles korporacijas, kuriančias skaitmeninius produktus ir paslaugas – elektroniką, vartotojo sąsajas, programas, serverius, maršrutizatorius ir taip toliau.

Pagrindinė mintis labai artima M. Porterio Strategic fit konceptui, ką galima įvardinti evoliucionuojančiu įmonės genofondu.

Microsoft buvo ir yra programinės įrangos kūrimo įmonė. Apple – elektronikos ir vartotojų patirties. Google – vartotojų patirčių ir paslaugų. Jos yra labai tampriai susijusios tiek rašytomis, tiek ir nerašytomis taisyklėmis, susitarimais ir kontraktais ir nuolat įsivelia į karus. Pavyzdžiui, tas, kas valdo DRM ( Digital Rights Management), kontroliuoja muzikos, o gal net visą pramogų pasaulio skaitmeninį turinį; išmaniųjų telefonų operacinė sistema atveria duris į marketplace, ir jei kas nors laimi tokio dydžio klientų bazę, tai iškart tampa didžiule grėsme savo esamiems o ir būsimiems konkurentams.

Pasaulyje visada atsiras vietos  me too tipo kopijoms – geriausias pavyzdys – BestBuy ir kitų didmenininkų vizitai pas Microsoft, maldaujant sukurti konkurencingą atsvarą Apple iPod gaminiams. Pasaulis taip pat greit keisis, nes kiekvienas toks ėjimas atveria naujas rinkas, vertikalias ar geografines, pakeliui suteiks naujų įgūdžių ir kompetencijų tam, kad absorbuoti šalia esančias rinkas ar įmones. Skamba pavojingai, todėl didieji šaunuoliai mėgsta preemptive tipo strategijas.

Man giliai įstrigo mintis apie kompanijų susiliejimus, kuomet įvyksta kultūriniai konfliktai. Akcininkams didinant vertę per įsigijimus, alternatyvūs ir neįvertinti kaštai dažniausiai kerta bumerangu. Microsoft dažniausiai vadovavosi pragmatiniu požiūriu (natūralu, tiek klasikinių MBA kareivių organizacijoje:)), tačiau pamiršdavo SOFT dalykus – startuperiai nenori ir nemėgsta, kad jiems nurodinėtų korporatyviniai karkeiviai, o ir vertybės, tempas, ir apskritai kultūra skiriasi. Microsoft ant šių grėblių lipo daug ir efektyviai. Google ir Apple pasimokė iš šių klaidų greit.

Didieji pamiršta fokusuotis, koncentruotis – lengvai pasiduoda pagundoms, retai priima trade-offs. Įspūdinga, nes tas pats mano vis pašiepiamas MBA kareivių legionas mokomas būtent šito – vertinti, dėlioti prioritetus, fokusuotis ir su ribotais resursais produktų portfelį užpildyti skirtingo rizikingumo galimybėmis.